Zes Eenvoudige en Effectieve Oefeningen Om Snel Te Ontspannen

buddha-525883_1280In hectische tijden valt het soms niet mee om bij jezelf te blijven. Ontspannen helpt, maar dit is soms makkelijker zeggen dan doen. Hoe kun je snel ontspannen? Zes tips waarbij ontspanning gegarandeerd is.

Let op je ademhaling
Probeer eens bewust adem te halen. Het is namelijk een feit, dat verkeerde ademhaling zorgt voor paniek of stress. Je kunt proberen via de buik adem te halen, omdat dit ontspannend werkt. Door de buik ademhalen is regelmatig en rustig. Zoek ademhalingsoefeningen op en maak jezelf bewust van wat je verkeerd doet. Bewust leren ademen is een investering: als je weet hoe het moet is het heel snel toe te passen.

Drink geen of minder koffie
Het klinkt kinderachtig, maar door koffie te minderen, ontspan je al. Bewust letten op hoeveel koppen je drinkt dus. In koffie zit cafeïne, wat nogal wat prikkelbaarheid kan veroorzaken. Als je je prikkelbaar voelt, ben je allesbehalve ontspannen. Overigens is cafeïne niet alleen te vinden in koffie, ook in zwarte thee, cola en chocola is dit een boosdoener. Je cafeïne-shot afwisselen met een kop groene thee, kruidenthee of water is dus een aanrader. Is het de bedoeling dat je scherp bent en dus even goed op moet letten, dan is een kopje koffie natuurlijk juist een aanrader.

De vijfvingeroefening
Een oefening waarmee zelfhypnose verkregen wordt, is de zogenaamde vijfvingeroefening. Deze oefening kost je slechts een minuut of tien en zorgt voor totale ontspanning. De oefening is eenvoudig: raak met je wijsvinger de duim aan. Vervolgens denk je aan een prettig moment. Dan raak je met de duim de middel-, ringvinger en pink aan, waarna je respectievelijk denkt aan een liefdevol moment, een mooi compliment en een prachtige plek. Dit laatste houd je even vast en je zult merken dat er totale ontspanning overheerst. Door bewust aan de mooie momenten te denken, zullen de problemen van de dag naar de achtergrond verdwijnen.

Zorg voor meer lichaamsbeweging
Dit is misschien nog wel het eenvoudigst: door regelmatig te bewegen wordt niet alleen het lichaam fitter, vitaler en voel je je frisser, ook stress verdwijnt er door. Inspanning is een uitlaatklep. Als je stress hebt, zijn er chemische stoffen in je lijf, die zich ophopen. Lichaamsbeweging breekt deze stoffen af, waardoor je je niet alleen vitaler voelt, maar ook ontspannen. Let wel, dit werkt alleen als je beweging zoekt die bij je past. Niemand houdt het bijvoorbeeld vol naar de sportschool te gaan, als hij inwendig een hekel heeft aan de manier van sporten die daar gegeven wordt. De drie beste manieren van beweging tegen stress zijn hardlopen, wandelen en yoga. Lichaamsbeweging is misschien niet een snelle oefening, maar een manier van leven.

Ontspan bewust in slechts een minuut
Als je je bewust ontspant, hoeft het helemaal niet zo tijdrovend te zijn. Er zijn diverse oefeningen op internet te vinden, waarbij een minuut concentreren al genoeg is. Als je bijvoorbeeld gaat zitten en je hand op je navel legt, kun je heel bewust ademhalen. De opdracht is nu langzaam inademen en dit drie tellen vasthouden, waarna je langzaam uitademt en dit wederom drie tellen vasthoudt. Dit houd je een minuut vol. Je zult merken dat je er van bijkomt en je weer verder kunt met de orde van de dag.

Masseren doe je zelf!
Het is natuurlijk bekend dat een massage ontspant, maar je hebt niet altijd tijd om je uitvoerig te laten masseren. Goed nieuws: jezelf masseren is snel en effectief. Je kunt bijvoorbeeld even je voeten masseren, jezelf insmeren met bodylotion of door met je vingertoppen door je haar te gaan je hoofd masseren. Zelfs je kuiten, bovenbenen, schouders en onderrug kun je zelf onder handen nemen. Natuurlijk is het lekkerder je te laten masseren, maar voor snel effect volstaan je eigen handen!

Dit vind je misschien ook leuk...