Kun Je Leren Ontspannen?

Ja, ook jij kunt leren ontspannen. Maar (ja helaas, er zit een maar aan) voor een meer ontspannen leven moet je je wel eerst flink inspannen. Meditatie en yoga bijvoorbeeld kunnen je heel goed helpen om meer te ontspannen, alleen het kost wel flink wat tijd en oefening om het gewenste resultaat te bereiken. Maar (ja, gelukkig, er zit een maar aan) er zijn ook een aantal tips die voor een tijdelijke, maar instant-ontspanning zorgt. Lees de tips en ….relaaax

Schrijf je Piekerende Gedachten op

Ben jij iemand die in bed uren wakker ligt omdat je in je hoofd je hele agenda voor de volgende dag of de komende week aan het afspelen bent? Of ben je dan druk bezig te bedenken wat je tijdens je toespraak op de bruiloft van je vriendin wilt gaan zeggen? Grote kans dat het je behoorlijk wat spanning oplevert. Een tip is om een notitieboekje naast je bed te leggen en er direct op te schrijven wat er zoal in je hoofd omgaat. Het antwoord hoef je vaak niet direct te hebben en alleen al het opschrijven zorgt voor een ontspannend effect. Heb je overdag ook last van piekergedachten? Neem overal waar je naartoe gaat een notitieboekje mee. Weg zorgen!

Haal Bewust Adem

Als je gespannen bent haal je waarschijnlijk niet op de juiste manier adem. Misschien adem je te snel, te oppervlakkig, of te onregelmatig. Probeer eens een aantal keer diep (niet overdrijven) in te ademen en vervolgens rustig uit te ademen. Tussen elke in- en uitademing je adem hou je een secondeje adem in. Let ook op je houding. Zit of sta goed rechtop, maar laat je schouders ontspannen hangen.

Breng je Aandacht naar het Hier en Nu

Het zal je verbazen hoeveel tijd je per dag bezig bent met het verleden en de toekomst. Het kan plezierig zijn om aan fijne herinneringen te denken, of uit te kijken naar iets in de toekomst. Meestal echter zorgt het voor negatieve gedachten als ‘volgende week moeten we alweer naar huis’, of ‘overmorgen is dat examen al’. Dit soort gedachten leveren vaak weinig op en ze zorgen gegarandeerd voor negatieve spanning. Wat in dat geval is om je aandacht naar het hier en nu te brengen.

Vaak is het hier en nu namelijk een prima plek om te zijn. Ben je bijvoorbeeld op je werk aan een opdracht bezig die je leuk vind, maar denk je constant ‘om 4 uur heb ik die vervelende afspraak’, dan zal dat je plezier aan de opdracht grotendeels bederven. Probeer je die gedachte te negeren en je te concentreren op het plezier dat je momenteel ervaart zul je zien dat die vervelende afspraak uiteindelijk best meevalt en zo niet, dan heb je je er in ieder geval niet langer dan nodig onprettig bij gevoeld.

Dit vind je misschien ook leuk...