Krabbel uit je dip

StressSommige mensen zien het als welvaartsziektes, anderen als aanstelleritus, maar feit is dat meer en meer mensen een burnout krijgen. En daar waar vroeger vooral mensen van boven de 40 wel eens te maken kregen met overspannenheids-verschijnselen of burnout, zijn het steeds jongere mensen die er nu mee te maken krijgen. Dit artikel gaat niet in op het hoe en waarom onze hedendaagse maatschappij hiertoe geleid heeft. Dit artikel geeft enkel en alleen tips van boeken die je zou kunnen lezen. Om je kijk op overspannenheid en burnout te verzachten en te verhelderen (dus ook voor sceptici) en die je misschien wel een beetje op weg te helpen naar verbetering, mocht je zelf last hebben van stress-klachten.

Heb je wel wat stress, maar ben je niet overspannen?

druk voorkom burnoutZorg dan dat dat zo blijft en neem je stress-klachten serieus. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je vroeger of later toch zal wegzakken in overspannenheid of zelfs een burnout. Niemand, zelfs de sterkste persoon kan namelijk eindeloos lang tegen stress. Stress wint het van je, want daar waar je hem eerst nog weg kan drukken komt hij steeds vaker en langer de kop opsteken als je hem negeert. Druk? – Voorkom burnout is een boekje met verhalen en aanknopingspunten over stress en burnout, zodat je je eigen signalen leert herkennen en waarderen en op die manier – hopelijk – erger kunt voorkomen.

De fysieke benadering van genezing van stress

directe hulp bij stress en burnoutHorst Kraemer, de schrijver van het boek Directe Hulp bij Stress en Burn-Out stelt dat met de neuro-imaginatie behandelmethode lichamelijk herstel binnen vijf dagen op gang komt. Wat deze behandeling inhoudt? Het komt er op neer dat mensen door diepere ademhaling, volledig breingebruik door links-rechtsstimulatie en focus op een uitgesponnen positieve levenservaring en hypnotische verankering weer op de rails worden gezet, om vervolgens de aandacht te richten op stress-preventie. Zelf heeft hij ook een burn-out gehad, dus hij weet waar hij over schrijft.

Wanneer stoppen en wanneer doorgaan?

De DipOverspannenheid en burn-out hebben vaak met je werk te maken. De volledige oorzaak hoeft er niet te liggen, maar vaak maken situaties op het werk de symptomen wel sterker. Dit kan komen door een te hoge werkdruk, te weinig ontwikkelingsmogelijkheden en/of machteloosheid. Het kan zijn dat je twijfelt of je moet stoppen of doorgaan met je huidige project/baan. Seth Godin helpt je in zijn boek De Dip om te bepalen of de dip waar je momenteel in zit van tijdelijke aard is en waar je gewoon even doorheen moet, of dat het een doodlopende weg is en je op zoek moet gaan naar een nieuwe uitdaging (of juist even rustig aan moet doen).

Dit vind je misschien ook leuk...