5 Simpele Manieren om Meer te Ontspannen

We leven in een gejaagde eeuw. Alles moet snel, sneller, snelst en liever gisteren dan vandaag. Het is niet voor niets dat meditatieclubs en yogascholen als paddenstoelen uit de grond schieten: mensen hebben behoefte aan rust en ontspanning. Ben jij ook iemand die wel wat meer zou mogen ontspannen? Dan vind je in dit artikel 5 originele tips.


Stop…en Adem

Als je gevoelens en gedachten aan het razen zijn en je voelt dat de spanning zich in je lichaam aan het opbouwen is, neem dan eens de tijd voor de volgende oefening:

Adem rustig in 1, 2 ….. en adem uit 1, 2 (doe dit 4 keer)
Adem in 1, 2… en adem uit 1, 2, 3….
Adem in 1, 2… en adem uit, 1, 2, 3, 4….
Adem in 1, 2….en adem uit, 1, 2, 3, 4, 5….
Adem in 1, 2 ….en adem uit, 1,2,3,4,5,6….

Een oefening als deze kan je in het begin het gevoel geven dat je in ademnood komt, maar als het goed is wordt je er ook een stuk rustiger van. Hoe meer je oefent, hoe meer effect je ervan zal hebben.

Vergeet je Telefoon

Het kan zijn dat je je telefoon nodig hebt voor je werk. Mocht je een aparte telefoon voor je werk hebben, of heb je op je werk geen telefoon nodig, laat hem dan eens thuis. Ook als je met vrienden afspreekt, vergeet die telefoon. Zelden is er op het moment iets belangrijker dan de taak waar je mee bezig bent, of de vrienden die tegenover je zitten. Wanneer je constant even op je telefoon kijkt ben je niet met je volle aandacht bij je omgeving, wat vaak een verveeld gevoel geeft.

Verwen Jezelf

Weinig mensen doen dagelijks bewust iets om zichzelf te verwennen. Toch heb je dat verdiend! Of je nu een drukke werkdag hebt gehad of een dagje vrij hebt gehad met je kinderen, je verdiend minimaal een half uur per dag helemaal voor jezelf. Neem bijvoorbeeld een lekker warm bad, ga naar de chocolatier en koop je favoriete bonbons of bekijk een aflevering van je guilty-pleasure soap. Wat het ook is waarmee je jezelf kan verwennen, het zal je goed doen en je bovendien productiever maken op de momenten dat het nodig is.

Kook met alleen maar verse Ingrediënten

Hoewel onderzoek nog niet heeft kunnen aantonen dat het gezonder is om verse groenten te eten dan blikvoer, ben ik er van overtuigd dat je je uiteindelijk beter voelt van een heerlijk verse maaltijd, dan van een potje worteltjes en doperwtjes met voorgekookte aardappeltjes en een kant-en-klare gehaktbal. De voedingswaarde van het eten is niet het enige dat telt. Een rijk palet aan smaken geeft je zintuigen een boost. Bovendien heb je het idee dat je gezond bezig bent, wat ook een fijn gevoel geeft. Ten slotte zul je een tijdje bezig zijn met de bereiding van je maaltijd, wat alleen al ontspannend kan werken.

Verricht een Goede Daad

De goede daad hoeft niet groot te zijn, het zal je altijd een goed gevoel geven. En als we een goed gevoel krijgen ontspannen we ons automatisch ook. (Het omgekeerde is ook het geval, vandaar dat als je geestelijk niet lekker in je vel zit je meestal ook veel meer lichamelijke kwaaltjes krijgt.) Hou bijvoorbeeld bewust de hele dag deuren open voor anderen, laat mensen voorgaan bij de kassa, schrijf een lief kaartje voor een vriendin, enzovoorts.

Dit vind je misschien ook leuk...